Lain-lain Rawatan Pembuangan Ladang

a) Oxidation Ditches

Boleh digunakan untuk komuniti yang kecil dibina atas atau bawah tanah dengan kayu atau konkrit. Bekas erapan dibina sebelum pengaliran ke ditches. Penggodaan yang dilakukan untuk mendapat rawatan yang baik. Masalah keluaran benih yang perlu dibuang. Perlukan kajian buih lebih baik.

b) Extended Aeration Tanks

Mengbekaskan effluen di dalam tangki dan masukkan angin kedalam kandungan untuk menyimpan semua pepejal didalam keadaan Suspension, menyebabkan keadaan hubungan yang rapat antara bakteria, oksigen-oksigen pembuangan.

Keburukan – perlu model yang banyak untuk memasang peralatan dan kegunaan tenaga.


c) Barrier Ditches

Mewakili sistem pengudaraan pasif tanpa kuasa tenaga. Keperluan asas
Adalah saluran yang panjang dan curam, lebih panjang lebih baik. Parit yang digali di bahagi oleh penghalang bahan kayu, konkrit atau logam yang menjadi seperti sessi mini kolam, Tiap-tiap kolam melimpah (effluen) ke kolam bahagian bawah pembuangan 60 hari untuk membenar aktiviti bakteria dihabiskan. Ukuran tiap-tiap sessi perlulah 1.5 – 2.0 meter panjang.

d) Rotating Disc

Menggunakan bateri untuk memusing disc bulat yang akan mengalakkan aktiviti purifikasi bakteria.

e) Biological Filtration

Cara penyemburan atas tanah yang bertindak sebagai penapisan berganda. Selepas menjalani proses penapisan pertama didalam sesuatu penapis bekas.

f) Separator

Rujukan – John B Walker and Stephen L. Willetts (1977), Farm Wastes Management.

Comments

Popular posts from this blog

Rawatan Aerobik

Lagoon-lagoon Anaerobik